Kirjoittanut Lari Vesander | heinäkuu 16, 2009

Pasin parhaita – osa 6

Pasi Rautiainen avasi torstaina sanaisen arkkunsa turkulaisuudesta, stadilaisuudesta, Klubista ja tepsiläisyydestä. TPS:n stadilaiskoutsi haluaa sunnuntaiseen kärkiotteluun täyden tuvan – ja ”sensaatiovoiton” omalle joukkueelleen.

Stadilainen Pasi viihtyy Kupittaalla

Kupittaalla paistaa aurinko ja lämpötila hipoo hellelukemia. Heinäkuu on kauneimmillaan. TPS:n päävalmentaja Pasi Rautiainen on juuri vetänyt joukkueelleen puolentoista tunnin treenit, joissa hän on heilunut täysillä pelaajien mukana. Silti valmentaja ei vaikuta lainkaan väsyneeltä vaan pikemminkin hyvikin energiseltä ja hyväntuuliselta.

”Kaunis kesäpäivä, loistava nurmi ja Turussa on hienoa olla. Varmaan kaikilla oli kivaa treenata ja lopuilla mukavaa istua terassilla juomassa bissee. Meillä on nyt hyvä fiilis, mut musta pojat on alusta asti pyrkinyt tekemään asioita hyvin ja hyvällä asenteella. Nyt kun on tullut viime aikoina voitokkaita tuloksia, niin sehän antaa entistä enemmän fiilistä ja siivittää eteenpäin.”

TPS:n voittoputkelle tai pikemminkin sille, mikä joukkueen pelissä loksahti kohdalleen, Rautiainen ei osaa antaa tyhjentävää vastausta. ”En minä tiedä, onko siihen mitään selitystä. Varmaan pitkäjänteinen työ ja se, että pojat on uskonut tekemiseensä, olleet positiivisia ja jaksaneet painaa töitä. Pikkasen on varmaan ollu tsägääkin mukana, futikseen kuuluu se tietty onnikin. Tässä ei saa nyt kuitenkaan innostua liikaa. Sarja on vasta pikkasen yli puolenvälin. Tässä on vielä paljon pelejä – kesää on jäljellä ja sen jälkeen on vielä pitkä syksy. Tää on vaan tän hetkinen otos. Meidän pitää vaan keskittyä, jatkaa työntekoa ja pelata hyvä kausi loppuun asti.”

TPS:llä on sunnuntaina edessään kärkikamppailu HJK:ta vastaan. Rautiainen innostuukin heti, kun Klubi-matsi mainitaan. ”Se on kivaa ja jännää! Aina ihmiset etsii niitä adjektiiveja näihin matseihin, kuuma ja jännittävä ja vaikka mitä… Mulla on hyvä olo ja tosi hyvä fiilis, ja mä uskon, että pojillakin on sellainen hyvä oikeanlainen odotus siihen peliin. Koska vaikka tässä sarjassa on 14 joukkuetta – on KuPSia, Interiä, Tepsiä, Vepsiä – jokainen kohdataan kahdesti ja ehkä siihen cupit vielä päälle ja jokainen vastus on erilainen – mutta Klubi on Klubi. Klubi on suuri ennakkosuosikki. Klubi on Suomen mittapuulla se ykkösporukka, sarjajohtaja, selvä mestarisuosikki, Suomen kaikkien aikojen menestynein seura, sitä rakastetaan tai vihataan, se tulee pääkaupungista, se on Suomen ykkösseura, se tulee nyt tänne meidän luokse, meillä on selkeet asetelmat, me yritetään ja tullaan panemaan ne koville ja pelaamaan hieno peli meidän faneille”, Rautiainen tykittää suoraan tajunnanvirrasta.

”Mä odotan sunnuntaille täyttä tupaa. Mä sanoin jo yhdelle toimittajalle, että jos ei nyt turkulaiset, tepsiläiset ja miksei interistitkin tuu kattoon ja kannustamaan kaupungin omia poikia suurta ennakkosuosikkia vastaan, niin mä en ymmärrä, että milloin ne tulis? Koska se mitä pojat on viime aikoina esittänyt Koskilla ja muualla – niin kyllä ne ansaitsee sen, että stadion on sunnuntaina yhtä mustavalkoista merta. Ettei tää taas mee siihen, että mä joudun taas tekemään jotain perkeleen lupauksia. Että jos sunnuntaina ei oo toi hytti täynnä, niin Pasi Rautiainen lähtee tästä kaupungista pois. Mä todella toivon, että porukka tulee sunnuntaina kannustamaan poikia, koska ne tarttee sitä tepsiläistä ja turkulaista kannustusta, että me saadaan tehtyä se sensaatio sunnuntaina.”

Sunnuntai on iso päivä tietysti Rautiaiselle itselleenkin, vaikka hän ei ensimmäistä kertaa vanhaa seuraansa vastaan valmennakaan. ”Mä oon valmentanut Klubia vastaan ennenkin, PK:ssa, Jokereissa ja Kotkassa. Se tunne on aika hassu. Kaikkihan tietää, että mä olin pelaajana klubilainen ja kävin sen junnukoulun läpi. Ja lisäks mä oon stadilainen. Vaikka mulla on nyt koti Porvoossa, niin mä oon syntyny Stadissa ja mä haluun kuolla Stadissa. Stadi on mulle se kaikista rakkain paikka. Mut on otettu tosi hyvin vastaan kaikissa paikoissa: Kotkassa, Turussa, Tallinnassa… Mä oon tutustunu hienoihin ihmisiin niissä jokaisessa. Mutta sitä perustunnetta ei voi ottaa pois, että sä oot jossain syntyny ja jossain on sun juuret. Ja mun juuret on Helsingissä. Ja mä oon sanonu, että mä haluun Helsingissä sitten nukkua tästä maailmasta pois.”

”Mutta. Tällä hetkellä mä oon tepsiläinen, koska mä oon Tepsin valmentaja. Ja siinä mä en tunne mitään sellasta veljesrakkautta Klubia kohtaan sen 90 minuutin aikana – päinvastoin, tottakai mä haluun, että pojat pistää kampohin, pelaa upeen pelin ja sitten me voitetaan parempana joukkueena. Mä olin klubilainen pelaaja, mutta valmentajana mä oon nyt tepsiläinen.”

Sunnuntaissa on myös ikivanhaa Turku-Helsinki-vastakkainasettelua. Vastakkain ovat entinen ja nykyinen pääkaupunki ja kaksi varsin autonomista jalkapalloaluetta, joiden välillä pelaajasiirrot ovat olleet varsin harvinaisia. ”Niin se taitaa olla, ettei pelaajia hirveesti liiku näiden kaupunkien välillä – enkä mä tiedä miten se menee valmentajien puolella. Mutta nääkin asiat pannaan sunnuntaina 90 minuutiks pois. Mun on ollut tosi hyvä tulla tänne Turkuun, kun mä olen tullut ihan ulkopuolisena stadilaisena ja oon yrittäny sanoa mitä mä ajattelen ja nään. Ja kun sunnuntaina tuomari viheltää pilliinsä, niin herranen aika. Mä oon joulukuusta asti tehnyt näiden poikien kanssa rännässä ja paskassa hommia, niin en mä niin masokisti ole, että mä olisin tehnyt sen vaan rakkaudesta lajiin. Kyllä mä haluan, että MEIDÄN kopissa on sunnuntai-iltana niitä iloisia naamatauluja, kun me ollaan voitettu tää peli.”


Responses

  1. Voi, miten mä toivon että Pasi olis meidän valmentaja vielä parin vuoden pästäkin…


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

