Kirjoittanut Lari Vesander | lokakuu 9, 2009

Pasin parhaita – osa 14

”Kieltämättä tää on ollut aika raskaskin kausi, mutta ne mun valmentamat kaudet vaan on aina raskaita kausia. Mutta on tää silti ollut hienoa aikaa ja hieno kausi”, Pasi Rautiainen toteaa Kupittaalla TPS:n harjoitusten jälkeen. Hän ei usko, että lehmät lentävät Helsingissä ensi lauantaina.

Pasi Rautiainen uskoo TPS:n pistävän viimeisellä kierroksella kaiken peliin.

Turun Palloseuran jalkapallokaudesta on jäljellä enää yksi ottelu, ensi lauantain kotiottelu Honkaa vastaan. ”Tässä on yksi peli jäljellä ja me saadaan päättää tää kausi kotipeliin. Toivottavasti siihen matsiin saadaan pirun paljon porukkaa paikalle. Mä toivon ja oon oikeastaan aika vakuuttunutkin siitä, että meidän pojat haluaa päättää tän kauden hyvään draiviin ja kiittää omalta osaltaan kotiyleisöä siinä vikassa pelissä. Tuloksesta ei voi antaa mitään karanteenia, koska vastus on kova, mutta mä oon varma, että meidän pojat haluaa palkita yleisön kovalla yrittämisellä ja sitä kautta kiittää heitä tästä kaudesta”, TPS-luotsi Pasi Rautiainen sanoo.

”Jos minä olisin pelaaja, mitä en ikävä kyllä enää ole, niin minä haluaisin osoittaa omalla panoksellani sen kiitollisuuden ja nöyryyden siitä, miten hienoa on, että ihmiset ovat tulleet tänä vuonna katsomaan pelejä näin sankoin joukoin”, Rautiainen jatkaa.

TPS-valmentaja pitää joukkueensa viimeisen kierroksen vastustajan pelistä, eikä ole sitä peitellyt. ”Yks tykkää yhdenlaisesta futiksesta ja toinen toisenlaista. Mä oon TPS:n valmentaja ja tykkään tietysti kaikkein eniten oman joukkueen tekemisestä. Mutta jos pitäisi yks joukkue valita sen perusteella mitä matseja mä oon tällä kaudella nähnyt muiden joukkueiden pelejä – kaikkia mä en oo tietenkään nähnyt, se on ihan mahdoton yhtälö – niin mä tykkään ja arvostan sitä miten Honka pelaa. Hongan pelissä on kivaa se, että niissä otteluissa jotka mä oon nähny, ja varsinkin niissä jotka ne on pelannu meitä vastaan, ne pyrkii aina pelaamaan jalkapalloa. Honka on jalkapalloa pelaamaan yrittävä joukkue. Vaikka on vastustajan valmentaja, niin en mä nää siinä mitään pahaa, että välillä antaa krediittiä muillekin seuroille ja joukkueille. Mun mielestä Honka yrittää ja pelaa kivaa futista.”

TPS ja Honka ovat molemmat jo varmoja mitalijoukkueita. Viimeinen kierros määrittää joukkueiden mitalien värin, mutta ainakin teoriassa molemmilla on vielä mahdollisuudet mestaruuteen. ”Kevään kotipeleissä me ei onnistuttu tekemään niitä muutamia tärkeitä maaleja. Ne olis ehkä – EHKÄ! – antanut aikaisemmassa vaiheessa sellaisen luottamuksen ja fiiliksen siitä, että ollaan menossa oikeeseen suuntaan. Jossain se vaiheessa se kuitenkin löyty. Me ollaan pyritty pelaamaan vauhdikasta ja liikkuvaa futista. Virheitä tulee tietysti edelleen liian paljon, eikä tekniikka aina riitä viemään niitä tilanteita loppuun asti.”

Rautiainen ei kuitenkaan halua lähteä jossittelemaan sen enempää. Kausi antaa joukkueelle sen mitä se ansaitsee. ”Pelataan tää yksi peli vielä pois. Sitten lasketaan se pinnamäärä, katsotaan mihin se riittää ja analysoidaan minkälainen se kausi on ollut. Varmasti tutustuminen ja totuttelu vei alkukaudella oman aikansa, kun mä tulin tänne uutena enkä tuntenut poikia. Mutta pojat kasasivat itsensä hyvin ja ovat löytäneet hyvin sen yhteisen sävelen. Aina puhutaan epäonnesta ja onnesta, ehkä sitä oli sarjan alussa, mutta ei pitkässä sarjassa sillä onnella ole arpaa. Kyllä sulle 26 pelin sarjassa tulee se sijoitus, jonka sä ansaitset.”

Ja mitalinsa TPS on varmasti ansainnut. Sijoitus kolmen sakissa on Rautiaisen mukaan seurausta siitä, että moni pelaaja on pelannut hyvän, erinomaisen tai tämänhetkiseen tasoonsa nähden jopa maksimaalisen kauden. ”Mun mielestä meidän joukkueessa on ollut tänä vuonna paljon sellaisia pelaajia, jotka ovat pelanneet tosi hyvän, jopa sellaisen maksimaalisen kauden. Välillä sitä valmentajana kaipaa sellaista tunnustusta omille pelaajille, kun niitä onnistumisia on. Se että monet on onnistunut niin pirun hyvin, se on nostanut koko joukkueen arvoa ja tekemisen tasoa. Me ollaan sitä kautta onnistuttu joukkueenakin aika kivasti.”

”Meillä on ollut monta onnistujaa. Meidän molemmat keskuspuolustajat on pelannut hyvän kauden. Jukka Lehtovaara on pelannut erinomaisen kauden, samoin Iiro Aalto ja Sami Rähmönen. Wayne Brownia ei tarvitse edes mainita, sitä miten tärkee se nuori englantilainen on tällä kaudella seuralle ollut. Mikko Paatelainen on parantanut peliään koko ajan. Mä luulen, että moni ei olisi ennen tätä kautta uskonut, että Babatunde Wusu pystyy pelaamaan liigassa noin hyvää roolia. Mulla ei oo Wususta aiempaa kokemusta, mutta kyllä jo tän kauden perusteella nään, että Wusu on kehittynyt tietyissä asioissa huimasti. Mikko Mannisella oli se tilanne, että hän oli uusi Turussa vietettyään monta vuotta Koskella, mutta hänkin on parantanut kauttaan ja pelaa ens vuonna varmasti ihan erilaisen kauden. Maajoukkueen matkassa nyt oleva Kappe Hämäläinen… Kun meillä on ollut näin paljon onnistujia, niin sitä kautta itseluottamus on kasvanut ja koko joukkuepelaaminen on näyttänyt paremmalta. Joukkue on kokonaisuutena onnistunut mun mielestä melkoisen hyvin.”

Kauden viimeisessä ottelussa tulisieluinen luotsi haluaa nähdä omiensa laittavan kaiken peliin. ”Me tiedetään, että Honka on pelaava joukkue ja ne tulee tänne voittamaan meitä – elättääkseen sitä unelmaa, jos Helsingissä vaikka lehmät silloin lauantaina lentäis. Mä en usko siihen, että lehmät lauantaina lentää, ymmärrätte varmaan mitä mä tällä sanonnalla tarkoitan. Honka haluaa varmasti jatkaa siitä, mihin ne lopetti viimeks Paavo Nurmella. Se oli silloin näytösluonteinen peli ja ne vei meitä lopussa miten tahtoi. Jos hävitään 2-6 niin siinä ei oo mitään seliteltävää. Mutta nyt mä odotan jotain muuta. Meillä ei oo mitään menetettävää ja mä toivon, että meidän pojat pelaa upean vikan pelin kotiyleisölle. Sellaisen vapautuneen ja sellaisella ”antaa palaa”-meiningillä, tiedäksä, kun se on kauden viimeinen peli ja meillä ei oo mitään menetettävää.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

