Kirjoittanut Lari Vesander | lokakuu 17, 2009

Pasin parhaita – osa 15

Turun Palloseura paketoi pronssikautensa 0-0-tasapelillä Honkaa vastaan. Ottelun jälkeen TPS-luotsi Pasi Rautiainen kiitteli kannattajia ja kaupunkilaisia, esitteli matematiikan taitojaan ja kyseli kuka kyyditsee hänet huomenna himaan.

Pasi Rautiainen mietti jo mitä maksaa mittari (taksi) Porvooseen.

”Ei saa unohtaa, että meillä oli tänään Honka vastassa. Sen mitä minä olen nähnyt, niin Honka yrittää aina pelata jalkapalloa. Siihen nähden se mitä meidän pelaajat tänään yritti, niin en voi tehdä muuta kuin nostaa hattua, jos minulla vain sellainen olisi. Tänään laitettiin likoon kaikki mitä vain oli. Se ei ikävä kyllä riittänyt siihen voittoon, mutta tämä on aina välillä pienestä kiinni – niin se oli Suomen maajoukkueellakin pari päivää sitten. Se on futiksen suola ja salaisuus”, Pasi Rautiainen pohti maalittomaan tasapeliin päättyneen Honka-matsin jälkeen.

”Hongalle onnittelut hopeasta. HJK:lle onnittelut Stadiin kullasta. Ja syvältä sydämestäni onnittelut meidän pelaajille pronssista. Tämä on ollut hieno kausi ja olen ylpeä, että olen saanut valmentaa täällä tällaisia poikia Heinikankaan ja Wayne Brownin johdolla. Joukkue ja seuran muutkin jutut tulevat ensi vuonna ehkä olemaan erilaisia, mutta olen ylpeä ja iloinen siitä, että olen saanut tämän kauden olla Turussa. Tämä on ollut hienoa aikaa. Kiitos siitä. Kiitoksia kannattajille ja kaupungille. Kiitos että otitte tällaisen pöllön stadilaisen näin hienosti vastaan.”

”Varmaan paras tsydemi, paras joukkue, paras taktiikka, parhaat treenit parhaat ratkasut, parhaat saunaillat… Varmaan nää kaikki. En mä Klubin valmentaja oo. Me pelattiin Klubia vastaan kaks matsia ja saatiin niistä kaks tasuria. Stadikalla meiltä vietiin maali, mutta se nyt on vanhan muistelua. Kaikki nää jutut teki Klubista parhaan.” Tähän väliin eräs toimittaja kysyi, että sanoiko Pasi, että ”paras valmentaja”? ”En. Ne oli nää jutut… Paa siihen vaan, että parhaat saunaillat.”

Hongan Mika Lehkosuon vastaus oli analyyttisempi: ”Tällaisessa sarjasysteemissä paras voittaa aina. Paras voitti nytkin, eikä siihen ole mitään muttia. Joskus voi muut päästä lähelle, mutta voittaja on tehnyt aina sen kokonaisuuden paremmin kuin seuraavat. Niin kävi tälläkin kertaa. Ja haluan tottakai onnitella HJK:ta mestaruudesta”, Lehkosuo sanoi. Tämän jälkeen valmentajilta kysyttiin ensi kauden tavoitteista. Lehkosuon vastaus oli matemaattinen: ”Honka on ollut neljä vuotta Veikkausliigassa ja Hongan sijoitukset ovat olleet 4-4-2-2. Siitä voi päätellä mikä on seuraava luku, kun sijoitus aina puolittuu.”

Rautiainen taas sovelsi Lehkosuon jälkeen omaa laskuoppiaan. ”Mun typerällä nelosen matikalla – mä sain ylioppilaskirjoituksetkin luntaten läpi – niin oliko Tepsi viime vuonna kutonen ja nyt kolmas? Se yhteen, se on yhdeksän ja kun sen jakaa kahdella, niin se on neljä ja puol ens vuonna, eiks niin? Vai pitihän se jakaa kahdella?” Rautiainen nauratti toimittajia. ”Mulla oli loistavat opettajat Mäkelänrinteessä, jotka autto mua että mä sain ne paperit.”

”Yrittäkää ymmärtää, että tässä vaiheessa tärkein juttu on se, että mä nään tuolla takarivissä mun isäukon, joka on päässyt painamaan polla punasena tänne paikan päälle Karjalohjalta. Kyllä mulle nyt on ensi vuoden eurocupin sijaan tärkeempää se, kuka ajaa mut huomenna Porvooseen himaan. Se on tällä hetkellä päällimmäisenä mielessä. Että paljon maksaa mittari Porvooseen vai löytyykö täältä kaupungista joku kiva naishenkilö joka ajaa vähän höyrähtäneen keski-ikäisen miehen kotiin Porvooseen.”


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

