Kirjoittanut Lari Vesander | maaliskuu 23, 2012

Puoliaika Barcelonassa osa 3: Kuvagalleria FC Barcelonan museosta

FC Barcelona on urheilumaailman johtava brändi, jonka kiiltävä pinta on kaikille tuttu. Seuran syvyys kuitenkin avautuu kunnolla vasta museossa.

Ranskalaislegenda Eric Cantona tietää, kuinka katalonialaisille pitää puhua. Barcelonassa vieraillessaan Cantona totesi, että jos Katalonian maajoukkue hyväksyttäisiin mukaan MM-kisoihin, se voisi voittaa koko karkelot. Mentaliteetiltaan jonnekin keskivertoespanjalaisen ja ranskalaisen välimaastoon sijoittuvat katalonialaiset olivat tietysti mielissään.

Katalaanit ovat muita espanjalaisia hillitympiä, mutta he ovat myös ylpeitä – varsinkin historiastaan. Tämä selviää viimeistään Barcan museossa, jossa on seuran historian lisäksi kyse myös Katalonian historiasta ja vapaustaistelusta.

Nykyään Katalonian itsenäistyminen ei ole yhtä paljon tapetilla kuin ennen. Niinpä Barcakin on pyrkinyt liittämään itseensä uusia mielikuvia: tasa-arvo, vastuullisuus, solidaarisuus… Kun seura päätti vuonna 2006 vihdoin ottaa pelipaitaansa mainoksen, se teki sopimuksen Unicefin kanssa. Unicefin logo koristaisi paitaa ja Barca maksaisi Unicefille 1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Järjestely toi Barcalle paljon myönteistä julkisuutta.

Viime vuonna Barcelona alkoi viimein käyttäytyä kuin tavallinen seura ja teki viiden vuoden ja yhteensä 150 miljoonan euron sopimuksen Qatar Foundationin kanssa. Syy oli raadollinen. Seura tarvitsi rahaa.

Barcelona on ollut jo vuosia maailman menestynein seura, mutta se on ollut sitä pitkälti siksi, että se ei ole luopunut parhaista pelaajistaan. Tällä hetkellä Barca onkin paitsi maailman paras, myös maailman kovapalkkaisin seura. ESPN uutisoi viime toukokuussa, että Barcan edustusjoukkueen pelaaja tienaa kaudesta keskimäärin 6 miljoona euroa. Keskiarvo on kovempi kuin missään muussa ammattilaisurheiluseurassa.

Osittain tästä syystä seura on tehnyt kolmen viime vuoden aikana tappiota. Kahden edellisen kauden osalta tappiot ovat olleet noin 100 miljoonaa euroa. Tuoreimpien tietojen mukaan Barcalla on velkaa 483 miljoonaa euroa.

Seuran museossa kävellessä raha-asioita ei tule miettineeksi. Siellä Barca on Johan Cruyffin, Lionel Messin, Sveitsistä tulleen perustajansa Joan Gamberin (os. Hans Kamper) ja katalonialaisten seura. Mutta heti kun museosta poistuu seuran viralliseen kauppaan, kaupallisuus lyö silmille. Tarjolla on kaikkea mahdollista potkulaudoista ja rannekelloista lähtien.

Maailman paras ja houkuttelevin seura on vienyt brändinsä tuotteistamisen äärimmäisen pitkälle, koska se voi ja koska sen on pakko. FC Barcelona on luultavasti urheilumaailman johtava brändi, jonka pinta on kaikille tuttu. Seuran syvyys kuitenkin avautuu kunnolla vasta museossa. Vitriineissä ja seinillä on paljon historiaa ja henkeä, jota ei voi tappaa tavaralla eikä ostaa rahalla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: